Hoe creëer je een goed logo met sterk beeldmerk en de juiste branding

Dagelijks zie je misschien wel honderden logo’s voorbijkomen. Op de verpakking van je koffiecups als je ’s morgens een bakkie zet, vervolgens in de douche alle logo’s op de verzorgingsproducten die staan uitgestald en in de winkelstraten komen de vormen en kleuren je helemaal tegemoet. Bewust en onbewust kom je ze iedere dag weer tegen.
logo

Maar wat maakt nou een goed logo? Er zijn geen officiële eisen aan verbonden en iedere designer werkt op zijn eigen manier met een eigen stijl, toch zijn er wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Ten eerste, waar ga je het logo gebruiken? Vroeger was dat misschien alleen op het pand van je winkel en de tasjes die klanten kregen bij een aankoop (briljant trouwens, je logo gaat mee op reis met de klant en een groter publiek krijgt het te zien). Tegenwoordig willen bedrijven ook een website, social media en misschien zelfs een app. Een logo met ingewikkeld beeldmerk met minuscule onderdeeltjes of een heel slanke letter of misschien wel handgeschreven leent zich vaak niet voor verkleinen voor bijvoorbeeld een favicon. Nu hoeft dit ook niet per se, maar mocht een klant dit wel zo voor ogen zien dan is dat wel iets om rekening mee te houden.

Less is more

Ik kan hier heel veel goede voorbeelden noemen. Laten we beginnen met ons oer-Hollandse Albert Heijn. Dit logo is door de jaren wel iets gewijzigd maar het AH-beeldmerk (met de twee door elkaar lopende letters) is al jaren de basis. Je kunt het logo enorm opblazen maar ook klein gebruiken, het blijft herkenbaar. Daarnaast werkt het uitstekend als alleen beeldmerk, het behoeft geen uitleg of extra tekst. Het huidige logo van Albert Heijn stamt uit 1965 maar misstaat absoluut niet in de app of op een website.

Het ultieme voorbeeld van een tijdloos logo is wat mij betreft Nike. De bekende swoosh is in 1971 ontworpen door een grafisch-ontwerpstudente. Destijds heeft dit beeldmerk slechts 35 dollar gekost. Het is misschien wel een van de bekendste beeldmerken wereldwijd en dat voor een paar tientjes. De naam Nike werd pas later bedacht.

Een ander wereldberoemd voorbeeld is het logo van Chanel. De twee C’s (Coco Chanel) door elkaar zijn simpel maar zeer herkenbaar. Het logo is in 1925 ontworpen en volgens verhalen is het gebaseerd op de grote ramen van een kasteel in Frankrijk. Het logo (altijd in zwart wit) is minimalistisch en tijdloos.

Meer dan een logo alleen

Branding of huisstijldesign is veel meer dan alleen een logo met beeldmerk. We nemen nog een keer Albert Heijn als voorbeeld. Naast de winkelpanden en tasjes is de herkenbare kleur blauw en het speelse lettertype doorgevoerd in alle winkels maar ook in de app, op de website en zelfs de vrachtwagentjes. Een simpele manier om te checken of een branding werkt is het wegdenken van het logo, zou je het merk dan nog steeds herkennen? In het geval van Albert Heijn zullen de meeste hier ja op beantwoorden. Sterker nog, probeer het logo eens na te tekenen zonder spieken. Ik durf te wedden dat je het fout hebt. Maar toch zit deze huisstijl in je hoofd gebrand. Een sterk merk dus!

De meeste supermarkten hebben hun huisstijl goed voor elkaar. Hallo Jumbo, met de smilie en de gele kleur. Dirk en de rode kleur. Ieder een eigen stijl en allemaal zeer herkenbaar. Zelfs als de naam er niet op zou staan. Zet eens Henk op de tassen van Dirk en iedereen herkent nog steeds de juiste winkel. 

Een consequent huisstijlhandboek

In een grote organisatie mag een huisstijlhandboek echt niet ontbreken. Lang niet iedere afdeling heeft een vormgever of dtp-er die alles wat de deur uit gaat zou moeten controleren (persoonlijk vind ik dit best een goed idee trouwens maar dat terzijde) en daarom moet iedere werknemer zich bewust zijn van de huisstijlregels. Het is belangrijk dat een huisstijl consequent wordt doorgevoerd en dat kan alleen als iedereen zich aan de basisregels houdt. Wat er o.a. in een huisstijlhandboek (of brandbook) wordt opgenomen zijn bijvoorbeeld de kleur en diens codes (RGB, HEX voor onlinen en CMYK en PMS (Pantone) voor drukwerkuitingen), de lettertypes en waar je deze kunt vinden (hoe te installeren etc. zowel op Mac als op Windows). Iets wat je absoluut niet mag vergeten in een grote organisatie is de communicatie naar buiten. Dit zijn dus bovengenoemde kleur, letters, logo etc. maar ook de toon van de tekst. Verder is het eventueel gebruik van postpapier en enveloppen belangrijk om te benomen net als de handtekening onder een e-mail.

Want waarom blijft bijvoorbeeld Albert Heijn zo goed hangen? Ze zijn al jarenlang super consequent in de gekozen huisstijl. Uiteraard zijn er door de jaren heen dingen gewijzigd maar ze zelden een hele extreme re-branding doorgevoerd en als er wel iets gewijzigd werd, bijvoorbeeld de reclamespots de afgelopen jaren, zetten ze dit weer consequent voort. Dus, consequent zijn is belangrijk.

Logo en huisstijl laten maken

Bovengenoemde voorbeelden zijn natuurlijk grote organisaties en wellicht niet te vergelijken met jouw bedrijf. Toch is het goed om hier op dezelfde manier naar te kijken. Denk na over de toekomst en neem een voorbeeld aan merken als Nike en Albert Heijn waarbij de huisstijl subtiel met de tijd is meegegaan. Neem gerust vrijblijvend contact op om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken, wij denken graag met je mee.

Delen: