Er zijn heel wat theorieën geschreven over kleur. Hoe kies je de perfecte kleur voor jouw bedrijf? Nadat je een naam gekozen hebt voor je bedrijf (ook al geen makkelijke opgave) kun je gaan bedenken hoe je huisstijl eruit moet komen te zien. Kleur is daar een belangrijk onderdeel van. Wij helpen je daar graag bij.
Vroeger hoorde roze bij meisjes en blauw was voor de jongens. In die tijd leven we allang niet meer. Tegenwoordig kan eigenlijk alles maar past het ook bij de uitstraling die je naar buiten wil brengen. Knalroze past perfect bij een snoepwinkel maar is misschien minder geschikt voor een advocatenkantoor. En dan heb je ook nog een miljoen soorten roze. Ga je voor het sterke Magenta of voor het lieve zachtroze? De Magenta uit CMYK is een totaal andere kleur in RGB, enkele grafische kleurtermen waar je ook nog rekening mee moet houden. Nou ja, de designer in dit geval.
Toch is het nooit verkeerd om je goed te laten adviseren, zo had ik ooit een klant waar het logo en de kleur al bepaald waren voordat ik aan de opdracht begon. Ze hadden een hele mooie maar enorm lastige kleur gekozen. De kleur kwam op divers drukwerk totaal niet tot zijn recht. Als de kleur al gekozen is dan is het later in proces erg moeilijk te herstellen. Daarom is het goed om hier vooraf goed over na te denken en eventueel alvast wat drukwerk samples te bestellen, zo voorkom je later problemen.
Kleurentrends
Ook in de wereld van kleur heb je trends. Zo was in de 70’s bruin en oranje erg hip, dit zag je terug in het interieur, kleding maar ook in grafisch design. In de 80’s en 90’s waren de kleur vooral veel en fel. Knalroze matched tenslotte prima met geel! Tegenwoordig is het allemaal iets rustiger, dit komt ook weer terug in de interieurs, pastel en zachte kleuren nemen de hysterische behangetjes over in huis. Ook dat zie je weer terug in huisstijlen. Tegenwoordig richten bedrijven zich op een bredere doelgroep, niet meer specifiek mannen of vrouwen maar meer genderneutraal.
Bekende huisstijlkleuren
De kleur rood zie je veel terug in bijvoorbeeld voetbal, er zijn diverse clubs die in rood/zwart/wit spelen. Het is een actieve en stoere kleur. Ook staat het voor een brede doelgroep. Denk aan Netflix, Lego, Levi’s en Coca Cola. Deze merken kozen allemaal voor een rode basis. Roze is nog altijd een vrouwelijke kleur, je ziet dit terug in logo’s voor Barbie en andere prinsessen accessoires. Zwart is classy en kan eigenlijk bijna overal voor gebruikt worden. Veel modemerken en bijvoorbeeld Apple staan bekend om zwarte logo’s, erg mooi in een minimal strakke huisstijl.
De juiste kleur kiezen
Maar hoe kies je nu de juiste kleur? De verkeerde kleur roept tegenstrijdige gevoelens op, dit brengt de potentiële klant in verwarring en dat wil je niet. Ben jij masseur en wil je dat klanten zich ontspannen voelen na een bezoek? Dan kies je niet voor een hysterische schreeuw kleur, deze kleur kun je bijvoorbeeld wel weer gebruiken voor een indoor speelhal voor kinderen. Het is je eerste indruk en deze moet gelijk goed voelen. Meer informatie? Wij adviseren je graag!