Het visitekaartje stamt namelijk uit de 15e eeuw, de eerste kaartjes werden uitgegeven in China. Strikvraag, wat was er eerder het visitekaartje of de telefoon? Je zou denken dat het doel van het visitekaartje het overbrengen van contactgegevens is. Fout, de telefoon werd namelijk pas jaren later uitgevonden. Op de eerste kaartjes stond dan ook alleen een functie uitgelegd.
Later werden de kaartjes een soort zelfpromotie. Je kunt je gesprekspartner laten zien hoe succesvol je bent. In oude Amerikaanse series werd het ook wel gebruikt om telefoonnummers met een potentiële date uit te wisselen. Daar kun je je nu echt niks meer bij voorstellen, een klik en je hebt elkaars gegevens in je iphone. Beide niet bepaald romantisch trouwens. In de film ‘The social network’ zien we het eerste visitekaartje van Mark Zuckerberg met de tekst ‘I’m CEO bitch’. Dit is misschien wel een van de meest bekende visitekaartjes. (Ik vond het verder een vrij saaie film maar dat is een ander verhaal).
Het visitekaartje zoals we deze nu kennen wordt voornamelijk gebruikt om zakelijke contactgegevens te delen. Het is allang niet meer voor elite of hoge functies, tegenwoordig heeft vrijwel ieder bedrijf een visitekaartje. Het drukken van visitekaartjes kost tegenwoordig geen drol en dat maakt het ook aantrekkelijk voor startups en kleine bedrijven. Maar is dat anno 2021 nog nodig? Tegenwoordig vind je deze gegevens allemaal terug in je smartphone en anders ben je slechts een stap verwijderd van de Google bedrijfspagina.
Toch denk ik dat een visitekaartje ook nu nog positief kan bijdragen. Het is iets tastbaars en met het juiste design kan het een goede toevoeging zijn op je huisstijl. Een e-mail of privébericht op Linkedin verdwijnt vrij snel in een volle inbox. Een visitekaartje blijft vaak langer zweven in een broekzak, portemonnee of op het bureau van een potentiële klant.
Een visitekaartje is dan wel niet duur maar ook niet zo milieubewust, al heb je tegenwoordig ook duurzame opties. Het papier is vrijwel altijd gerecycled. Vroeger waren alle visitekaartjes hetzelfde, liggend en rechthoekig. Super saai, dat hoeft allang niet meer. Sterker nog als je wilt opvallen kun je beter iets anders kiezen. Behalve een andere vorm kun je ook kiezen voor een toplaag, je logo springt er dan echt uit en je geeft de ontvanger letterlijk een gevoel mee. Er bestaan ook kaartjes van hout, leuk als je meubelmaker bent! Of in de vorm van een kam voor de kapper. Je kunt zelfs bloemzaadjes in het papier verwerken, onder de grond is je kaartje alleen niet meer echt zichtbaar. De mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos.
Uiteraard is de inhoud ook nog steeds belangrijk. Naast je naam, functie en contactgegevens kun je met het kaartje aangeven wat je precies doet. Walt Disney had op zijn eerste visitekaartje een omschrijving van zijn werk, opgeleukt met een illustratie van hemzelf aan de tekentafel. Je zou nog een QR code kunnen toevoegen naar je homepage, social media of bijvoorbeeld Google maps als het de bedoeling is dat klanten langskomen.
Kortom, het is een redelijk goedkope manier van communiceren met potentiële klanten. Uiteraard moet je dan wel je kaartje uitdelen. Ik vergeet dat regelmatig, heb ze nooit op zak als het nodig is en heb er het afgelopen jaar slechts een weggegeven. Aan de KPN monteur, nooit meer wat van gehoord trouwens. Maar als we na Corona weer volop op pad gaan en de beurzen en festivals weer starten is het wel degelijk een goede manier om je gegevens te delen!
Heb jij al een visitekaartje?