Webdesign trends 2023 deel 1

Het is alweer najaar en voor je het weer staat 2023 alweer om de hoek. Tijd om je website eens onder de loep te nemen. Is deze nog up-to-date en voldoet de website aan de maatstaven van 2022-2023.

Natuurlijk kijken we ook naar de webdesign trends voor het nieuwe jaar. Technologie online gaat nog altijd in sneltreinvaart en dus nemen we alvast een kijkje in het volgende jaar!

We beginnen met een paar punten die eigenlijk nooit veranderen, een website moet snel en functioneel zijn. De gebruiker moet gemakkelijk de weg vinden, zowel op desktop als mobiel. Uiteraard is het ook belangrijk dat je website er flitsend uitziet (afhankelijk van het doel natuurlijk, sommige branches hebben meer baat bij een sobere look).

Animaties en parallax scrollen

Afgelopen jaar hebben we gezien dat bewegend beeld en animaties steeds meer terug kwamen. Dit zal ook in 2023 blijven groeien. Het geeft een website en dynamische look-en-feel, iets wat perfect past bij deze tijd. Je ziet het o.a. bij Apple en Samsung, door de subtiele (oké, soms ook iets minder subtiele) effecten zijn (potentiële) klanten meer geneigd om verder te scrollen en klikken. Dus naast dat het er leuk uitziet heeft is er ook wel degelijk een doel.

Gepersonaliseerde webdesign content en geolocation

Voordat we hier verder op ingaan is het natuurlijk vanzelfsprekend dat je hierbij voldoet aan regelgeving (AGV). Weliswaar blijft privacy zeer belangrijk. Eveneens kan het voor sommige bedrijven baat hebben om persoonlijke content en locatiegebonden content te maken. Bijvoorbeeld voor een vakantiepark met meerdere locaties, als je op de website kijkt thuis krijg je algemene informatie. Open je diezelfde website terwijl je verblijft op de camping krijg informatie die op dat moment relevant is. Je bent immers als op de camping en de kans is groot dat je de website niet bezocht om direct opnieuw te boeken maar omdat je op zoek was naar informatie over de camping of omgeving.

Maar nogmaals, de grens tussen je websitebezoeker op de meest klantvriendelijke manier te bedienen en het misbruiken van privacy is erg klein.

Chatbots

De afgelopen jaren zijn chatbots enorm ontwikkeld en allang niet meer vervelend of pusherig, als je het goed doet kan het echt een verrijking zijn voor je klantenservice. Het scheelt jouw bedrijf op den duur ook enorm veel tijd. Desalniettemin is het belangrijk dat het een toevoeging is aan je contactmogelijkheden, niet ter vervanging. Ondanks dat het onpersoonlijk lijkt kan het een service based bedrijf ook zeker helpen.

Stel, je zit in de trein en je vraagt de NS bot waarom trein met nummer #012345 stilstaat ergens tussen de weilanden en de bot geeft je enkele reissuggesties. Is toch een stuk makkelijker dan op Twitter checken waarom je nu weer stilstaat (hoi NS, neem anders ff contact op voor 2023).

Webdesign trends voor 2023: Stembediening

Inmiddels zijn we helemaal gewend aan praten tegen Siri en ook in de toekomst zullen we dit soort systemen steeds meer gaan zien. Ideaal als je bijvoorbeeld onderweg bent in de auto of tijdens het koken of ieder willekeurig moment dat je even je handen vol hebt. Het is een beetje gek als je in de supermarkt aan je telefoon moet vragen waar de bietjes liggen, maar stel dat je voor de klas staat en je kunt aan de laptop vragen een ander project te openen op het digibord. Ideaal!

Art deco in webdesign

Regelmatig zie je het op Instagram en Pinterest al bij veel creatives en vormgevers voorbijkomen. Tevens lijker er in typografie een comeback te zijn van Art deco. Mooi of niet, smaken verschillen tenslotte. Maar het schijnt dat Art deco helpt om je stresslevel te verlagen. Of het waar is? Geen idee maar het is het proberen waard.


Webdesign trends 2023

Webdesign trends voor 2023: Darkmode

Sinds de aanpassing op de iPhone (enkele tijd geleden alweer) is dark mode ook bij websites in opkomst. We zagen dat apps het vrijwel direct hebben aangepast maar websites bleven toch nog een beetje achter. In 2023 gaat daar verandering in komen. Persoonlijk vind ik witte tekst op zwarte achtergrond niet prettig lezen en ik ben echt niet de enige, zorg dus dat je altijd een optie biedt voor beide. Des de groter is de kans dat je bezoeker de tekst tot het einde leest. Deze website heeft de aanpassing nog niet dus de kans is groot dat dark mode liefhebbers als zijn afgehaakt.




ComputerComputer


Fullscreen hero homepage

Dit doe ik al jaren om diverse redenen, ondanks soms ook klachten omdat klanten vaak alles direct in beeld willen zien. Maar geloof me, het werkt. Mits de content aantrekkelijk genoeg is om door te scrollen, maar dat gaat eigenlijk op voor alles. Kijk naar content op social media als Pinterest of Instagram, mensen kijken graag naar mooi beeld en pakkende korte teksten. Daar leent dit zich ook perfect voor, we vermaken de bezoeker met storytelling. Eigenlijk is dit de cover van het boek of het magazine, dat werkt bij websites net zo goed. Geloof me nou maar!